Siewert%20Heynsius

Siewert Heynsius (1603-1652) AETATIS SVÆ 5 ANNO 1609,

(vroeger abusievelijk “Riewert“), jongensportret met paard, “het conterfeitsel van Neef Semeyn doe hij een was, voerende een paert aan den toom” (aantekening van J.: de Vries van Doesburgh: “uit Stichting Snoeck van Loosen XVIII, dit is Riewert Roodvelt, gezegd Semeijns, 1605), nalatenschap J.M. de Vries zie catalogus 1849

restauratie 04-01-71 N.Pappenheim-Luitwieler ƒ 438,90

Geschonken aan de Stichting door Mr Th. op 23-04-1966

tentoonstelling Zuiderzeemuseum 1990

R.E.O. EKKART:

Literatuur:Van Arkel en Weissman 1891 p 117;

Moes dl II 7146;

Buyskes 1907, afb;

RKD IB Nummer: 19149

Ekkart 1990 17

Herkomst: vererving tot in de achttiende eeuw onzeker, vanaf Dirk Semeyn van Loosen (1696-1757), Dirk Elias van Loosen (1738-1812), Cornelia Petronella van Loosen (1772-1846) echtgenote van Samuel Snouck op haar dochter Margaretha Maria Snouck van Loosen (1807-1885). Nalatenschap Johanna Margaretha de Vries: zie catalogus 1849.

Na haar kinderloos overlijden uit haar nalatenschap gekocht door Mr J. de Vries van Doesburgh, door Mr Th. Semeijns de Vries van Doesburgh ondergebracht in de Stichting Verzameling Semeijns de Vries van Doesburgh.

Op een etiket op de achterzijde “het conterfeitsel van Neef Semeyn doe hij een was, voerende een paert aan den toom” (deze aantekening is vermoedelijk afkomstig van Dirck Semeyn van Loosen)

Aantekening van Mr J de Vries van Doesburgh “uit Stichting Snouck van Loosen XVIII “dit is Rieuwert Rootvelt gezegd Semeyns 1605

Het portret is nog niet met zekerheid geidentificeerd. De oude identificatie als Rieuwert Dircksz Roodtvelt, de broer van Simon Dircksz Semeyns klopt in elk geval niet, want die was iets jonger.

De mogelijkheid bestaat dat hier Sieuwert Heynsius (1603-1652), de vader van Elia Heynsius is afgebeeld.

Het schilderij neemt een aparte plaats in onder de kinderportretten van Jan Claesz. Het is het enige portret van zijn hand van een kind met een dwergpaardje, een portrettype dat in de eerste helft van de zeventiende eeuw in de kop van Noord-Holland enige populariteit heeft genoten. Het stuk uit 1609 is het vroegst bekende voorbeeld van dit type en sommige latere schilderijen zijn ongetwijfeld onder invloed van dit voorbeeld ontstaan. Het paardje is zeer rijk getuigd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *